Amerikanska kanelpannkakor

I min familj så har vi en lite tradition att äta brunch typ varannan söndaglunch. Det som brukar finnas på bordet är bland annat äggröra, bacon, bagels/baguetter, frukt, grönsaker, smoothie (ibland) och såklart AMERIKANSKA PANNKAKOR. Det brukar vara jag som står för pannkakorna, lillsyrran klagar annars, och jag brukar följa receptet som finns i "Min första kokbok". Men idag ville jag testa något nytt. Köpte ju en kokbok i Australien och i den fanns ett recept på Cinnamon Pancakes och det blev supergott! Tog tyvärr inga bilder på det men tänkte skriva receptet ändå. Dock så är det Self-raising flour i receptet men tror att jag har skrivit rätt mängd bakpulver så att det går att göra i Sverige.

Ingredienser

350g mjöl
5 dl mjölk
2 ägg
2 msk kanel
2 tsk bakpulver

Blanda mjölet och bakpulvret med hjälp av en gaffel. Häll i mjölk, ägg och kanel. Blanda väl. Det ska helst vara lite klumbar i smeten, men inte för stora. Använd smör i stekpannan när du gräddar dem. Du får själv välja om du vill göra dem stora som vanliga pannkakor eller små (något större än plättar). Det är lättast att göra dem små om du inte är så van att vända pannkakor.
Servera med lönnsirap, sylt, grädde eller varför inte färsk frukt?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0