Tråkigt

Som ni ser så har jag rätt tråkigt så tänkte ta och skriva och berätta lite om mig själv och om min ponnyskrutt :).

Vi börjar med Celine.
Celine, eller Celine van de Mussenhoeve som hon egentligen heter, är en brun Belgisk Ridponny. Hennes pappa är renrasig New Forest och hennes mamma är en korsning mellan varmblod, arab, fullblod, welsh, halvblod och säkert en massa andra raser. Hon är född i april 1998 och har innan hon kom till mig bott i Belgien, Holland, Danmark och sen kom hon till Sverige. Hon är 144,8cm i mankhöjd och supermysig i alla hantering. Det är när man rider som hon kan bli en kanonkula. Jag vet inte så mycket om hennes bakgrund, men jag skulle chansa på att hon inte blev inriden ordentligt eftersom hon håller på som hon gör. Galoppen var hemsk när jag först köpte henne, men den blev bättre framåt våren. Får se hur hon är när jag kommer hem igen. Hoppas verkligen inte att jag måste börja om från början med henne igen. Hon är nog den mest charmiga ponnyn som jag har träffat. Om man rider på banan och det står några och kollar på så stannar hon vid dem och vill helst inte gå vidare, haha. Hon kan även lipa på komando. Om jag ska ge henne en godis eller ett äpple så "måste" hon lipa först. Om jag lipar åt henne så brukar hon lipa tillbaka. Hon brukar även kunna ha fullt av pinnar i boxen som man hittar när man mockar. Vet inte hur de kommer dit haha. Hon är lite knäpp. Rädd för mycket kan hon också vara ibland. Det kan vara stenar som sticker upp ur snön, övergångsställen, rådjur, en trästam, ja listan kan göras lång. Hon är alltid den som gnäggar först när man kommer och ska fodra på morgonen och på kvällen. Matvrak :). Jag har lite konstig smeknamn på henne också. T.ex. Korvponny, Skrutt, Fjomp, Fjönt, Knäppis hm... kommer inte på något mer just nu. Hon är går ihop med i stort sett alla hästar, finns dock några som hon inte gillar men det har jag bara märkt av i stallet. Hon blir väldigt lätt nervig på tävlingar. Har startat tre stycken dressyrtävlingar. Två LD och en LC. Den första LD:n var en clear round och vi kom precis över procentgränsen. Hon gick jättefint på uppvärmningen men när vi väl kom in på banan så blev hon helt stel och ville inte gå i form. Andra LD:n gick bra, men vi hamnade precis utanför placering. Hon var lite mjukare då men fortfarande rätt stel. LC:n gick hemskt! Så fort vi kom till galoppdelen så brallade hon till. Hon bockade, sparkade bakut och stegrade samtidigt, hur nu det är möjligt. Blev ingen bra procent och det blev en väldigt sur Linnea som red hem till stallet.

Det var lite om Celine.


Orkar inte skriva om mig idag så ni får vänta (:


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0